ICO

ICO står for Initial Coin Offering og er en måde for nystartede krypto-virksomheder at skaffe kapital uden at bruge det traditionelle aktiemarked eller crowdfunding. For dem, der støtter en virksomhed under en ICO-kampagne, er det meget mere end blot en donation. Det er en investering i et projekt med mulighed for økonomisk gevinst.

Hvad er ICO?

Du er sikkert allerede bekendt med crowdfunding, hvor nystartede virksomheder fremviser deres idé på internettet, hvorefter private har mulighed for at støtte projektet. Udover dette kender du uden tvivl til det traditionelle aktiemarked, hvor virksomheder, der mangler kapital, sælger procenter af deres virksomhed for at rejse den nødvendige kapital.

ICO, også kendt som Initial Coin Offering, er den nyeste måde at skaffe kapital. Denne metode er hovedsageligt brugt af krypto-virksomheder, hvor de sælger coins/tokens til investorerne, inden projektet er færdiggjort. Den nye virksomhed præsenterer sin idé eller produkt, hvorefter det er muligt for interesserede investorer at støtte virksomheden med Bitcoins eller traditionelle valutaer. I bytte for deres donation modtager donoren tokens.

Det er forskelligt fra ICO til ICO, hvad disse tokens kan bruges til. Oftest fungerer de ligesom alle andre kryptovalutaer og kan bruges til at købe produkter (hvis forhandleren godtager dem), eller de kan sælges for andre kryptovalutaer og traditionelle penge. Andre tokens udstedt i forbindelse med en ICO-kampagne fungerer lidt ligesom aktier. Disse tokens giver ikke procenter i virksomheden, men de giver stemmeret i projektet. Jo flere tokens du ejer af denne type, desto mere tæller din stemme, når virksomheden afholder valg. Disse valg kan omhandle alt fra, hvem der skal drive virksomheden, til hvilken teknologi der skal bruges i en fremtidig opdatering.

Den sidste type ICO er henvendt til investorer, der er interesseret i virksomhedens ydelser. Denne type ICO er udstedt af virksomheder, der tilbyder en service, og alle der køber tokens kan veksle dem til en service hos virksomheden engang i fremtiden.

Bedre end aktier og crowdfunding

Men hvilke fordele har ICO for virksomhederne sammenlignet med aktier og crowdfunding? Som udgangspunkt er ICO ikke meget forskellig fra den traditionelle crowdfunding, men virksomhederne har den fordel, at de rent faktisk kan tilbyde et produkt til alle, der støtter firmaet. Med en traditionel kickstarter-kampagne kan virksomhederne kun nå ud til godhjertede mennesker, der tror på projektet. Med en ICO kan virksomheden samle penge fra de ”renhjertede” fans og de lidt mere kyniske investorer, der forventer, at deres tokens vil give høje afkast i fremtiden.

Sammenlignet med aktier har ICO den fordel, at virksomheden ikke overlader en del af ejerskabet til investorerne. Ved ikke at overgive dele af virksomheden til investorerne har virksomheden større frihed og mere kontrol over deres aktiviteter. Med aktier forventer investorerne, at virksomheden laver overskud hurtigst muligt, gerne på bekostning af kvalitet, men med ICO har virksomheden mulighed for at fokusere mere på kvalitet og mindre på profit. Dette er en stor fordel, da værdien af en kryptovaluta er baseret på kvalitet og tillid til udviklerne.

Derudover er aktiemarkedet et meget reguleret marked, hvilket gør, at virksomheden skal udfylde bunkevis af papirarbejde og følge en række retningslinjer, før det overhovedet er muligt at blive børsnoteret. Med ICO kan virksomheden skaffe penge og fortsætte med at følge de regler, som de altid har gjort, uden at øge mængden af papirarbejde.

ICO har også den fordel at utraditionelle virksomheder har større mulighed for at skaffe kapital. Virksomheder med en meget flad struktur eller virksomheder, som er non-profit, har svært ved at blive børsnoteret, da deres hovedfokus ikke er profit, men almennyttighed. Før i tiden var denne type virksomheder tvunget til kun at bruge traditionelle crowdfunding-metoder såsom kickstarter. Men nu om dage er kickstarter så overfyldt med projekter, at virksomheder og nye projekter hurtigt forsvinder i mængden. ICO er derimod stadig en ny måde at skaffe kapital, og derfor er det lettere at blive bemærket.

Hvad får jeg ud af ICO?

Den indlysende fordel er selvfølgelig at du støtter et projekt, som du personligt finder interessant. Dette kan du selvfølgelig også gøre over kickstarter, men med kickstarter er det ikke muligt at tjene penge i processen. Når du køber tokens, der bliver udgivet i forbindelse med en ICO, fastsætter virksomheden ofte i samarbejde med fællesskabet en pris pr. token. Disse tokens har så en fast pris igennem hele ICO-kampagnen. Ofte er der en begrænsning på antallet af tokens, der frigives under en ICO.

En af de store fordele for alle, der støtter projektet ved at købe tokens under ICO-kampagnen, er, at virksomheden ofte sætter prisen pr. token utrolig lavt, og derfor ender disse tokens ofte med at være en del flere penge værd, når projektet lanceres. Et godt eksempel på dette er kryptovalutaen Ethereum. Under Ethereums ICO-kampagne kostede 1 token fra Ethereum kun 0,3 dollars. Efter at Ethereums platform blev udgivet i sommeren 2015, steg Ethereums tokens hurtigt i værdi, og nu om dage koster 1 token fra Ethereum over 500 dollars.

Men det er selvfølgelig altid vigtigt at huske, at der altid er risiko for at tabe penge. Nogle gange er virksomheden ikke i stand til at fuldføre projektet, og det er aldrig garanteret, at det nye projekt bliver populært.

ICO og svindel

Der er meget få reguleringer, når det kommer til ICO, og derfor har flere virksomheder selv lavet en række regler og begrænsninger. Dette er med til at øge sikkerheden og tilliden.

Før i tiden var ICO en temmelig usikker måde at støtte en virksomhed, og virksomhederne var ofte ustrukturerede eller direkte løgnagtige. Da ICO ikke er reguleret af Regeringen, begyndte virksomhederne derfor at lave en række gyldne regler, som skulle gøre ICO mere sikkert. Derfor er det blevet svært at svindle med ICO. Der er mange regler, men de vigtigste regler er, at alle bidrag fra fællesskabet gemmes i en escrow-wallet. Denne wallet kan kun blive tilgået med en nøgle, som er kontrolleret af en uafhængig tredjepart. Den anden regel er, at virksomheden skal etablere en juridisk enhed, der opretter en række vilkår og betingelser for ICO, og disse vilkår og betingelser skal være dokumenterede og tilgængelige for alle.

En god ICO-kampagne har desuden en synlig leder – hvilket vil sige, at lederne og udviklerne ikke er anonyme – en fremtidsplan, en beskrivelse af deres teknologi, klare mål og kommentarer fra uafhængige eksperter. Hvis disse regler er opfyldt, er risikoen for svindel minimal.

Krypto-markedet har før været ramt af en række skandaler i forbindelse med ICO-kampagner, hvor det viste sig, at det hele blot var svindel. Dette er heldigvis blevet mindre udbredt i forbindelse med ovenstående regler. Dog er disse ikke reguleringer, og derfor kan virksomheder selv bestemme, om de vil følge disse regler. Derfor er det stadig muligt at svindle, og du skal specielt lægge mærke til en række faresignaler.

Det er meget vigtigt, at udviklerne ikke er anonyme. Når udviklerens personlige ry ikke står på spil, er de mere tilbøjelige til at svindle, da de er svære at retsforfølge. Der skal også være en escrow-wallet. Hvis alle bidrag ender direkte i ejerens personlige wallet, er det ikke til at vide, hvad personen bruger pengene på.  Herudover er det vigtigt, at udviklerne har en klar plan og realistiske mål. Dette viser, at de er professionelle og kan deres kram. Sidst men ikke mindst skal hele virksomheden være åben og gennemsigtig. Hvis de ikke deler uddrag af deres koder, videoer eller andre rapporter, der dokumenterer arbejdsprocessen, er det ikke til at vide, hvor langt de er, eller om de overhovedet har et produkt.

Hvor kan jeg finde ICO-kampagner?

Der er flere måder at finde virksomheder, der tilbyder ICO-tokens. Mange virksomheder gør det udelukkende gennem deres egen webside. Dette er dog ikke optimalt, da det er svært at nå ud til mange mennesker med en enkelt webside, og selvom Facebook og Twitter kan hjælpe med at reklamere, er det ikke alle, der stoler på indholdet fra disse sider. Derfor er der begyndt at dukke nogle websider op, som udelukkende beskæftiger sig med ICO-tokens. Der er mange sider derude, og en populær webside er bl.a. TokenMarket.

Disse websider alarmerer brugerne, hver gang en ny ICO-kampagne starter og slutter, og de giver oplysninger om, hvilke ICO-kampagner, der er populære, og kommer med informationer om de forskellige virksomheder. Når brugeren har fundet et projekt, vedkommende gerne vil støtte, bliver de henvist til virksomhedens hjemmeside, hvor de selv kan købe tokens.

Der er mange ICO-kampagner derude, og de fleste er meget interessante. En af de populære i skrivende stund er Votem. Dette er et projekt, som skal gøre det muligt at stemme sikkert og anonymt via telefonen. Ellers kan du også støtte Energi Mine, hvor planen er at udvikle en kunstig intelligens, der kan reducere energiforbruget i en blockchain.

Hvis du vil støtte en kampagne, er der tre spørgsmål, som du bør stille dig selv. Er projektet realistisk? Er udviklerne troværdige? Er der potentiale for succes? Hvis du kan svare ja til alle disse spørgsmål, er der for det meste penge at hente på længere sigt.